Wednesday, October 12, 2011

ادامه اعتراضات در سنگر آزادي



يكي از اعتراضات دانشجويان دانشگاه پليتكنيك، مربوط به مرگ دلخراش همكلاسيمان آمنه زنگنه، در روز 11مهر بود كه در يكي از خوابگاههاي دانشگاه پليتكنيك رخ داد. آمنه 26ساله دانشجوي مقطع كارشناسي در رشته پليمر و رنگ و ورودي سال89 بود، در حين استحمام در خوابگاه مرادي در خيابان رشت، بيهوش شده و پس از منتقل شدن به بيمارستان فيروزگر فوت كرد.

دانشجويان  دانشگاه پليتكنيك در اعتراض به نحوه درگذشت آمنه زنگنه، فراخواني براي تجمع در روز12مهر دادند. اعلام افسردگي آمنه زنگنه و ايجاد شائبه خودکشي توسط مسئولين خوابگاه، در حالي که مسئولين بيمارستان، مرگ وي را بر اثر استنشاق گاز عنوان کرده بودند، خشم دوستان وي و دانشجويان را برانگيخت. و در پي فراخوان پليتكنيك، بمناسبت مرگ آمنه، هزارنفر از دانشجويان ظهر روز 12مهر، تجمع اعتراضي را در مقابل دانشكده پليمر آغاز كردند. دانشجويان با تعطيل كردن كلاسهاي صبح و با در دست داشتن عكسهاي آمنه با دستبندهاي مشكي در اين تجمع شركت كردند. دانشجويان خشمگين كه به بيكفايتي مسئولين دانشگاه اعتراض داشتند با سردادن شعارهايي مانند: « مسئولين دانشگاه اين آخرين پيام است، جنبش دانشجويي آماده قيام است» و با شعارهايي خواستار استعفاي رئيس دانشگاه و معاونت دانشجويي دانشگاه شدند آنها ميگفتند: «تنها ره رهايي ـ استعفاي رهايي».
برخي از دوستان آمنه زنگنه اعلام کرده اند که وي به دليل عدم اسکان دائم از سوي مسئولان و بي برنامگي موجود در تخصيص خوابگاه به دانشجويان، شب گذشته در نمازخانه خوابگاه به سر برده و از حمام زيرزمين براي استحمام استفاده کرده بود. آنان با بيان اين نکته که مسئولين هيچ هشدار مناسبي مبني بر استفاده نکردن از حمام به دليل استفاده از اسيد در لوله هاي فاضلاب به دانشجويان نداده بودند.
در اين تجمع، دانشجويان با امضاي طوماري، اعتراض خود را نسبت به كشته شدن آمنهزنگنه به مقامات دانشگاه اعلام كرده و خواستار پاسخگويي و يا استعفاي مقامات دانشگاه شدند. پس از آن دانشجويان به سمت ساختمان مديريت دانشجويي حركت كرده و در مقابل آن تحصن كردند. مقامات دانشگاه حاضر به پاسخگويي خواستهاي دانشجويان، نشده و رئيس دانشگاه دستور داد كه درب ساختمان را قفل كنند. دانشجويان خشمگين با شعارهاي اعتراضي درب ساختمان مديريت را شكسته و بطرف دفتر رئيس دانشگاه در طبقه هفتم رفته و دوربينهاي فيلمبرداري را منهدم ساختند. دانشجويان روز بعد نيز از ساعت 12ظهر روبروي دانشكده پليمر تجمع كرده و سه خواسته خود را به اطلاع دانشجويان متحصن رساندند:
١- استعفاي دکتر رهايي از رياست دانشگاه
٢- پيگيري قضايي پرونده ي مرگ آمنه زنگنه و شناسايي و معرفي مقصرين
٣- رسيدگي فوري به مشکلات صنفي به ويژه وضعيت خوابگاه ها

دانشجويان اعلام كردند كه كلاسهاي درس را تعطيل كرده و تا تحقق خواستههايشان به اعتراض ادامه خواهند داد. و روز شنبه نيز به مراسم ترحيم همكلاسيشان خواهند رفت و كلاسها تعطيل خواهد بود.

علاوه بر اين، روز سه شنبه ۱۲ مهر، صدها تن از دانشجويان دانشگاه زنجان در اعتراض به اجراي طرح تفكيك جنسيتي، در محوطه دانشگاه دست به تجمع گسترده زدند.دانشجويان شعارهايي در اعتراض به ايجاد محدوديت هاي جديد توسط مسئولين سر داده و فرياد مي زدند "دانشجو مي ميرد، ذلت نمي پذيرد." دانشجويان معترض دانشگاه زنجان اعلام کردند که اگر تا شنبه (شانزدهم مهر)، طرح جداسازي متوقف نشود، يکشنبه نيز تجمع اعتراضي برگزار خواهد شد.

دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه تهران نيز چند روز پيش در ساختمان معاونت آموزشي اين دانشگاه بصورت اعتراض تجمع كرده و خواستار پاسخگويي به مشكلاتشان شدند. چراكه ساختمان معاونت آموزشي دانشگاه از خيابان آذر به خيابان انقلاب نقل مکان کرده و هنوز توان پاسخگويي به مراجعات را ندارد. و مراجعان شکايت دارند.

دانشجويان دانشگاه شهرکرد با ديدن "کرم پخته" در غذاي يکي از دانشجويان و افزايش صد در صد قيمت غذا روز 12مهر، دست به تجمع و اعتراض زدند. دانشجويان با سر دادن شعارهايي همچون "دانشجو ميميرد ذلت نميپذيرد" ، "دانشجوي با غيرت حمايت حمايت" و " نترسين نترسين ما همه با هم هستيم" خواستار توبيخ مسئولان سلف و تشکيل دوباره شوراي صنفي در دانشگاه شهرکرد شدند.

دانشجويان دانشكده مديريت وحسابداري دانشگاه علامه روز چهارشنبه 13مهر در اعتراض به تفكيك جنسيتي، از حضور  در كلاسهاي تفكيك شده خودداري كرده و در وسط صحن دانشكده حلقه زده و نشستند.
هفته گذشته نيز در دانشگاه فردوسي مشهد، دانشگاه ملي و صنعتي شريف و دانشگاه مازندران نيز تجمع اعتراضي برگزار شد.
طبق خبرهاي رسيده، مقامات دانشگاهي نظام ولايت، براي جلوگيري از بوجودآمدن اعتراضات در كوي دانشگاه نيز دست به تغييراتي در اسكان دانشجويان قديمي و جديدالورود زده است. با شروع سال تحصيلي جديد خوابگاه هاي کوي، مختص دانشجويان تحصيلات تکميلي گرديده. دانشجويان ارشد ساکن کوي در اين خصوص ميگويد: تغييرات کاربري خوابگاهها و جابجايي دانشجويان در راستاي از بين بردن مرکز مخالفت و اعتراض در کوي پس از حوادث 1388 بسيار شدت گرفته و بعد از جريان کوي با ديوارهايي که در وسط آن کشيده شد عملا کوي به دو نيم تقسيم شده است. در حال حاضر دانشجويان ارشد در اتاقهاي 12 متري آن هم با 5 نفر دانشجو اسكان داده شدهاند.

اخيراً مقررات جديد شرايط عبور و مرور در کوي دانشگاه تهران به شدت سخت گرديده و فضاي امنيتي خاصي بر کوي دانشگاه تهران حکم فرما مي باشد. ولي بايد گفت كه مقامات دانشگاه هرگز و هرگز نتوانستند و نخواهند توانست كه با نيروي چماق و گلوله و مزد بگيرانش بر سنگر آزادي و آزاديخواهان كشور غلبه كنند. دانشجويان تمام حقوق حقه خود را از حلقوم مقامات نظام و اختلاسگران دولتي بيرون خواهند كشيد. و آنروز دير نيست. 

No comments:

Post a Comment