Saturday, October 15, 2011

بيست و پنجم مهر مصادف با 17 اكتبر روز جان باختن فرخي يزدي


فرخي يزدي به يمن سرودن شعر آزادي اش در سينه هر ايراني, جاي گرفته است. شاعري كه براي آزادي زيست, براي آزادي قلم به دست گرفت و در نهايت هم سر به پاي آزادي نهاد... محمدفرخي يزدي در سال 1264شمسي در يزد به دنيا آمد. در همان اوايل جنبش مشروطه به دفاع از آن برخاست. در سال 1327هجري در دوره احمدشاه قاجار به دليل سرودن شعري درباره ظلم حاكم وقت به زندان افتاد. چندماه بعدش از زندان يزد گريخت و به تهران رفت. او فعاليت هايش را ادامه داد و يك سال بعد از روي كارآمدن رضاخان موفق به گرفتن امتياز روزنامه توفان شد. روزنامه اي كه طي 7سال نزديك به 15بار توقيف شد.
چندي بعد و در زماني كه هر آزاديخواهي در ايران هدف دستگيري و زندان و فشارهاي بيش از پيش قرار مي گرفت, فرخي يزدي ايران را ترك كرد. اما در خارج از كشور هم به دليل افكار آزاديخواهانه اش مورد تعقيب استعمار انگليس قرار گرفت و نهايتا مجبور شد كه از مسيري بيراهه و آن هم با پاي برهنه به خانه مادري اش بازگردد.
فرخي در سال‌1317 شمسي به جرم شعرهايي كه عليه رضاشاه سروده بود، به 27ماه حبس تأديبي محكوم ‌شد.
اين شاعر آزادي, در نهايت و بعد از 2سال زندان و شكنجه از سوي ماموران رضاشاه به بيمارستان شهرباني منتقل شد و زيردست پزشكي به نام احمدي با آمپول هوا به قتل رسيد و چنين, براي هميشه دامن محبت به خون رنگين كرد و دست از جان براي آزادي, شست...

No comments:

Post a Comment