Thursday, November 17, 2011

مهــــــــــــم- حتما بخوانيد: جزئياتي تازه درباره انفجار زاغه مهمات سپاه شهر ملارد بر ملا شد



 شنبه 11-11-2011 تهران لرزيد، اما نه به خاطر زلزله اي که هشدار وقوع آن از چند سال پيش داده مي شود، بلکه در اثر انفجاري کيلومترها آن طرف تر. منابع مطلع در گفت و گو با "العربيه.نت" جزئيات بيشتري از حادثه را بازگو کردند.
منابع رسمي ايران اعلام کردند که انفجار روز شنبه در پادگان سپاه در بيدگنه شهر ملارد در 45 کيلومتري تهران در حين انتقال مهمات رخ داد. شدت انفجار به اندازه اي بود که نه تنها مناطق اطراف محل انفجار، ساکنان تهران هم صداي آن را شنيدند و لرزش زمين را حس کردند.
ساکنان تهران تاکيد مي کنند که صداي چند انفجار شنيدند نه يک انفجار. منابع سپاه پاسداران در اين باره اخبار مختلفي اعلام کردند از جمله اين که انفجار دوم ناشي از سرايت آتش به يک کارخانه پتروشيمي در نزديکي محل حادثه است.
خبرگزاري "فارس" به نقل از روابط عمومي کل سپاه، سردار رمضان شريف مسئول روابط عمومي سپاه پاسداران با اعلام اين خبر گفت: انفجار هنگامي صورت گرفت که يک محموله مهمات از زاغه در حال خارج شدن به سمت منطقه مورد نظر بود که متأسفانه به محض خروج از زاغه اين حادثه اتفاق افتاد.
سپاه پاسداران ايران شمار کشته شدگان انفجار را 17 نفر اعلام کرد. اين در حالي است که شمار قربانيان را ابتدا 27 نفر اعلام کرده بود. برپايه اطلاعيه سپاه که روز يکشنبه منتشر شد،حسن تهراني مقدم مسئول سازمان خودکفايي و تحقيقات صنعتي سپاه بوده است. وي همچنين بنيانگذار "توپخانه و موشکي سپاه" در جريان جنگ هشت ساله ايران و عراق معرفي شده است.
منابع رسمي ايران به ويژه مسئولان سپاه، انفجارهاي يکشنبه را يک حادثه اعلام کرده اند و هرگونه احتمال خرابکاري را رد مي کنند.
منابع غير دولتي اما خبرهاي ديگري از ماجرا منتقل مي کنند. آن چه که بر تشکيک به روايت رسمي دامن مي زند، عملکرد نيروهاي سپاه در روز حادثه بود. از جمله اين که به گزارش روزنامه هاي امروز تهران، مقامات نظامي به آمبولانس هاي بيمارستانهاي غير نظامي اجازه ورود ندادند و حتي آن مجروحاني که در بيمارستانهاي تهران و کرج بستري شده بودند را خارج و به بيمارستانهاي سپاه پاسداران از جمله خاتم الانبيا منتقل کردند.
منابع غير رسمي از کشته شدن 40 نفر در حادثه خبر دادند. اما سايت اصلاح طلب "نداي سبز" به نقل از منابع خود نوشت که دستکم 100 نفر در حادثه مفقود شده اند. به عبارتي شدت حادثه به گونه اي بود که امکان شناسايي اجساد متلاشي شده وجود ندارد.
جزئيات بيشتريک منبع مطلع که خواسته نامش فاش نشود به "العربيه.نت" گفت، حادثه در اثر انفجار سوخت جامد موشک هاي "سجيل" سپاه پاسداران روي داد.
بنا به گفته اين منبع مطلع، پادگان سپاه ملارد محل انبار بخشي از موشک هاي سجيل و موشک هاي شهاب سه بود. موشک هاي سجيل اين قابليت را دارند که براي پرتاب سکوي ويژه نياز ندارند از همين رو شليک آن ها آسان است.
بنا بر اين اطلاعات در پي تهديدهاي اخير از سوي کشورهاي غربي و اسرائيل در خصوص حمله به ايران به دليل برنامه اتمي اش، مسولان بلند پايه نظام تصميم مي گيرند موشک هاي سجيل را از انبار خارج کرده و در کوير مستقر کنند. اين اقدام به دو منظور صورت گرفت؛ نخست حفاظت از موشک ها در صورت حمله احتمالي به انبار و دوم توزيع جغرافيايي و آمادگي براي شليک آن ها در صورت آغاز هرگونه جنگ احتمالي.
عمليات انتقال موشک ها عملياتي محرمانه و لوجستيکي است از همين رو حسن تهراني مقدم مسئول سازمان خودکفايي و تحقيقات صنعتي سپاه که مسوول اصلي پروژه موشک هاي بالستيک محسوب ميشد، در محل حادثه حاضر بود. ديگر افراد حاضر نيز از سربازان وظيفه و معمولي نبودند بلکه کادر سپاه بودند و شماري از آن ها درجه دار هستند.
در حين انتقال اجزاي موشک ها، انفجار ناگهاني رخ داد. سوخت جامد سوختي نيست که در اثر گرماي هوا منفجر شود و شعله ور شدن آن نيازمند محرک هايي است. مسئولان سپاه مي گويند انفجارهاي ديگر در اثر انفجار ديگر روي داده اند.
اما نکته قابل توجه اين است که در سايت پدافند هوايي در شهر ملارد نيز انفجار روي داد. اين سايت در فاصله سه کيلومتري زاغه مهمات قرار دارد و به همين دليل انفجار در آن نيازمند عملي مستقل است.
از همين رو منبع مطلع در گفت و گو با "العربيه.نت" تاکيد مي کند که حادثه انفجار شهر ملارد، در نتيجه خرابکاري يا يک عامل تعمدي بيروني بوده است که موفق شده در سر بزنگاه، سوخت هاي خارج شده از انبار را منفجر سازد. هشدار به پايگاه سپاه در پارچين پس از انفجار در پايگاه هاي ملارد، از ديگر دلايلي است که به عنوان نشانه خرابکاري بودن انفجارها مطرح شده است. 

No comments:

Post a Comment